Gekås är miljardföretaget som blivit ett begrepp. Här jagar man kostnader för att kunderna ska kunna handla så billigt som möjligt. Därför bytte Gekås distributör för kundtidningen Ulla till 21 Grams och sparar 250 000 kronor om året. ”Lika mycket som tre miljoner en liters fryspåsar”, säger marknadschefen Lise Hellström.

Inte så mycket i sammanhanget, kan tyckas, för ett företag som 2013 omsatte 4,7 miljarder 2013 och som på bara en rekordlördag sålde för 33 miljoner kronor.
Men, se, det här är Gekås i Ullared.
Här är varenda sparad krona en tjänad krona. Både för företaget och för de nästan fem miljoner kunder som lastade kundvagnarna fulla inne i varuhuset förra året.
För det är ju den enklaste av matematik: ju billigare inköpskostnader, desto lägre priser för kunderna.

Gekås i Ullared, som idag är synonymt med ordet lågpris och som blivit ett begrepp, inte minst tack vare realityserien ”Ullared” i Kanal 5, jagar kostnader.
Ingen kostnad är för liten.

Den kan bli ännu mindre.
Allt för att kundvagnarna ska bli ännu fullare och för att man ska nå målet att omsätta över fem miljarder kronor.
Gekås har kundtidningen Ulla, som trycks i 130 000 exemplar, varav 68 000 exemplar skickas hem till dem som har Gekås eget Mastercard.

Det fixade 21 Grams. Gekås använde tidigare Posten för att kortkunderna skulle få Ulla i brevlådan, men sedan hösten 2013 distribueras den av 21 Grams.

21 Grams har portooptimerat utskicket av Ulla med sin unika, patentsökta tjänst som 2008 utsågs till världens bästa postteknologi.

21 Grams räknar på antalet brev, hur mycket de väger, hur stora de är, den billigaste fördelningen geografiskt och postoperatörernas täckning för att hitta en så låg totalkostnad som möjligt. Enkelt uttryckt: 21 Grams hittar den snabbaste och billigaste brevbäraren.
Det är det som är portooptimering

”Vi tjänar 250 000 kronor om året tack vare 21 Grams”, säger Lise Hellström, marknadschef på Gekås. ”Pengar som vi kan använda till något bättre. Vi tänker alltid på våra kunder och hur de ska kunna handla ännu billigare. Nu har vi fått hjälp av 21 Grams att sänka våra kostnader.”

250 000 kronor. Det motsvarar ungefär 44 000 rullar en liters fryspåsar, eller drygt tre miljoner enskilda påsar. Hårdvaluta, vilket alla som handlat på Gekås eller sett ”Ullared” vet.

Lise Hellström fick ett tips om 21 Grams, tog kontakt och var snabbt på banan med portooptimeringen.

”21 Grams konkurrerade lätt ut vår tidigare distributör. Allt har gått så smidigt med 21 Grams för de är både flexibla och snabba.”

Vill du vet mer om hur vi jobbat med GEKÅS?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera er kommunikation.

Maila Stefan Ring Stefan