Några sekunder vid mobilen så blir världen lite bättre.
För tack vare Rädda Barnens samarbete med 21 Grams kan man nu skänka pengar via Swish med QR-koder.

QR-koder, där QR står för Quick Response, på inbetalningskortet gör allt så mycket enklare. Löjligt enkelt, faktiskt. QR-koden, som ser ut som en roligare variant av streckkoden i butikerna, kan innehålla information om belopp, mottagare, Swishnummer och OCR-nummer.

Just det. När du skannar QR-koden med kamerafunktionen i Swish-appen slipper du ju det värsta med att betala räkningar: OCR-nummer Man väljer själv vad QR-koden ska innehålla.

Rädda Barnen har använt Swish sedan 2015 och i höstas bad man 21 Grams, som organisationen samarbetat med i flera år, att utveckla ett system för Swish med QR-koder för insamlingsarbetet. 21 Grams genererar unika QR-koder, där beloppet inte finns med. Det väljer givaren.

Behovet av pengar är större än någonsin för Rädda Barnen, där 90 procent av de insamlade pengarna går direkt till hjälparbetet. Världen är orolig och farlig. Livsfarlig.

700 000 rohingyer har flytt från Burma över gränsen till Bangladesh. Hälften av dem är barn. 2 500 av dem har flytt utan sina föräldrar.

Förhållandena i flyktinglägren är fruktansvärda. Inbördeskriget i Syrien är som helvetet på jorden och behovet av hjälp är enormt. Rädda Barnen behöver mer pengar för att göra skillnad. För att göra världen till en bättre plats.

Med Swish med QR-koder får Rädda Barnen livsviktiga pengar mycket snabbare. 21 Grams utvecklade ett system, som först testades i ett utskick till 30 000 personer. Rädda Barnen vädjade till deras goda hjärta och erbjöd en blixtsnabb metod att skänka pengar.

”Vi märkte att fler unga människor ville bidra. Enkelheten och snabbheten gjorde alltså att vi nådde nya, yngre givare. Systemet gör också att uppföljningen sker per automatik”, säger Christoffer Wikner.

”För hos handlar det ju om att öka intäkterna och hålla våra kostnader så låga som möjligt. Jag tror vi kommer använda Swish med QR-koder ännu mer i framtiden”. Samarbetet med 21 Grams, har som Christoffer Wikner uttrycker det, gått på räls.

”21 Grams är verkligen på, om jag säger så, och utvecklar hela tiden nya metoder. De vill leda utvecklingen och hittar nya lösningar tillsammans med sina kunder”.

Han talar om dynamiken hos 21 Grams. Om hur de lyssnar, plockar upp idéer och sedan snabbt genomför dem. ”De förstår vad vi behöver. Samarbetet är supersmidigt”, säger Christoffer Wikner.

Om Rädda Barnen

Rädda Barnen är en global barnrättsorganisation som funnits sedan 1919. De kämpar för barns rätt att överleva, utvecklas och växa upp i trygghet i över 120 länder, inklusive Sverige. De är politiskt och religiöst obundna och har FN:s konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, som grund i allt vårt arbete.

Vill du vet mer om jobbet med Rädda Barnen?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera er kommunikation.

Maila Stefan Ring Stefan