Betala tv-licensen med e-faktura. Snabbt och säkert. För Radiotjänst har koll på din e-faktura hela vägen med programmet Doctracker, skapat av 21 Grams. ”21 Grams har hjälpt oss att sänka våra kostnader”, säger Lars-Erik Johansson på Radiotjänst.

3,5 miljoner svenskar har tv-licens. Av dem är det 850 000 som betalar med e-faktura. Varje år byter 100 000 licensbetalare från krånglet med OCR-nummer och postgironummer till e-faktura. Sådant ställer krav på Radiotjänst: det måste fungera, vara effektivt och det måste vara säkert. Det är det.

21 Grams har utformat mjukvaran Document Tracker, som ofta bara kallas Doctracker, och den gör att du tryggt kan betala din tv-licens när den dyker upp som e-faktura i din internetbank. ”Vi har i uppdrag att se till att alla tv-innehavare betalar sin tv-licens. Därför är det viktigt att vi alltid ser över våra egna kostnader. Här på Radiotjänst arbetar vi hela tiden för att minska kostnaderna för administrationen utan att ge avkall på effektivitet och säkerhet”, säger Lars-Erik Johansson, systemutvecklare och systemansvarig på Radiotjänst.

Radiotjänst skickar varje år ut 13 miljoner räkningar. Men fler och fler väljer antingen autogiro eller e-faktura. När vi tv-tittande svenskar låter licensen dras automatiskt via autogiro eller betalar med e-faktura sparar Radiotjänst pengar. Enkelt uttryckt: mindre kostnader för administration gör att det blir ännu mer pengar till tv-program och radioprogram. Så när Saga Norén löser svåra fall i ”Bron” eller butlern Carson är så där underbart högdragen i ”Downton Abbey” kanske du kan ägna 21 Grams en tanke. För 21 Grams är faktiskt med och sparar pengar åt Radiotjänst.

Radiotjänst inledde ett samarbete med 21 Grams 2011. 21 Grams implementerade då sitt eget program Doctracker och hjälpte samtidigt Radiotjänst att göra sin så kallade anmälningssida bättre.

Med Doctracker följer Radiotjänst en e-fakturas digitala väg från, så att säga, start till mål. Processen sker i fem steg som börjar med att Radiotjänst skickar in kunduppgifter i Doctracker, som då fördelar kunderna till respektive bank. I den sista delen av processen får Radiotjänst via Doctracker klartecken från banken.

”Det sköter sig självt”, säger Lars-Erik Johansson. ”Här är vi helt trygga i att det aldrig blir några missar någonstans på vägen”.

21 Grams hjälpte som sagt också Radiotjänst att förenkla och förbättra den så kallade anmälningssidan, där nya kunder anmäler att de vill ha e-faktura. ”Tidigare uppfattades anmälningssidan som lite otydlig och kanske förvirrande. Kunder kunde till exempel bli avvisade om man fyllde i anmälan felaktigt. 21 Grams styrde upp den”, säger Lars-Erik Johansson.

Lars-Erik Johansson säger att samarbetet med 21 Grams gör att ”inget blir hängande i luften”. ”Om det blev något problem var det som att 21 Grams bara formerade styrkorna och fokuserade stenhårt. De är snabba och flexibla. Det känns som vi pratar samma språk”.

Vill du vet mer om hur vi jobbat med Radiotjänst?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera er kommunikation.

Maila Anders Ring Anders