På fastighetsbolaget Vasakronan hanteras nu faktureringen mycket snabbare, enklare och billigare än förut. Addoro har skräddarsytt den webtjänst företaget behöver.

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag och hanterar 40 000 hyresfakturor per år. I dagsläget skapar Carina Wetterqvist en fil på 20 000 av dem och lägger upp den hos Addoro, där systemet snabbt sorterar vilka som ska printas ut eller faktureras via mejl.

”Tack vare Addoro frigör vi resurser och tid vi kan använda till annat”, säger Carina Wetterqvist, chef för hyresadministration på Vasakronan.

Tanken är att Vasakronans alla hyresavier ska läggas in i filer för vidare bearbetning i Addoros system, som just innebär mejl- och printsortering, men också portoptimering vid brevutskick. Dessutom registrerar systemet självklart mejl som ”studsar” på grund av en gammal eller helt enkelt felaktig mejladress, och omvandlar mejlfakturan till en printfaktura.

”Jag ansvarar för att få in hyrorna och bara intresserad av att hanteringen av fakturorna, eller hyresavierna, är effektiv, går snabbt och är enkel. Det har Addoro ordnat”, säger Carina Wetterqvist.

Hon hoppas att nu så många som möjligt, helst alla, av Vasakronans hyresgäster ska registrera sig för mejlfaktura. I dag består 90 procent av hanteringen av pappersfakturor.

”Men skillnaden mot förr, när vi själva printade ut 40 000 fakturor, är förstås som natt och dag. Addoro har skapat ett system utifrån våra behov, och nu går vi sida vid sida för att utveckla och förfina systemet”, säger Carina Wetterqvist.

Hon nästan beskriver Addoro som ”en räddande ängel”. Det företag som Vasakronan tidigare anlitade klarade inte att leverera ett system, trots att de arbetade på det över ett år.

”Då ringde jag Addoro, som jag haft lite kontakt med tidigare. Vi träffades i juni 2017 och sade att jag ville att systemet skulle vara igång i augusti”, berättar Carina Wetterqvist.

Håkan Wärlinge på Addoro ”tog den på volley”, som Carina uttrycker det, och lugnade Carina. ”Vi fixar det här. Inga problem”, sade Håkan Wärlinge. I augusti var systemet igång.

”Vad ska man säga? Det är skillnad på proffs och amatörer. Addoro var, och är, oerhört lyhörda, flexibla och snabba. Jag är imponerad”, säger Carina Wetterqvist.

Som tidigare sagt, arbetar Addoro tillsammans med Vasakronan för att anpassa, utveckla och, helt enkelt göra systemet till deras ”eget”.

”Vasakronan går från hundra procent manuell fakturahantering till hundra procent automatiserad med vår webtjänst. Vi bygger våra system efter kundens behov. Det här är en ömsesidig process. När det gäller Vasakronan har Carina varit oerhört drivande och givit oss massor av kunskap och idéer”, säger Håkan Wärlinge på Addoro.

Om Vasakronan

Vasakronan är Sveriges största fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till 127 miljarder kronor. De äger, förvaltar och utvecklar centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö och Lund. Deras vision är den goda staden där alla människor trivs och verksamheter utvecklas.

Vill du veta mer om hur vi jobbat med Vasakronan?

Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera er kommunikation.

Maila Håkan Ring Håkan