Stora prishöjningar på porto 2020 - så här undviker dem
Text: www.branschkoll.se
Orginalartikel: länk
Post tar många nya vägar i dagens allt mer digitala samhälle. Fysisk och digital post samsas på en snabbt förändrande marknad. Så här påverkar det dig.Detta var budskapet när 21 Grams bjöd in till frukost för att berätta om hur förutsättningarna för post och porto snabbt förändras. Priserna höjs rejält – Postnord tripplar sina höjningar och Citymail dubblar sina. Men det finns flera vägar att gå för att undvika flera av höjningarna.
– Det skickas två miljarder brev i Sverige och vi är tillsammans med England ett av världens mest brev-intensiva länder (per capita), berättar Stefan Blomqvist som är vd på 21grams.
Minskningen tog fart under 2018
Nedgången i brevvolymer har inte varit dramatiska år från år i Sverige men totalt sett är det stora förändringar över tid. Men 2018 tog det fart och vi såg den största nedgången någonsin – minus 8,3 procent – på grund av digitaliseringen.
– Men det är fortsatt väldigt mycket brev i systemet, berättar Stefan Blomqvist.
Förändrade marknadsandelar
Postnord tappar marknadsandelar till Citymail och ”morgonpostar” (de företag som delar ut tidningar och som nu utvidgar med nya områden som till exempel brevutdelning).
När det gäller marknadsandelar framkommer att morgonpost gick upp 15 procent och Postnord ner 10 procent enligt statistik från PTS.
Förändringar hos Postnord 2020
Om man tittar på endast brevaffären för Postnord så är den lönsam och under 2020 genomförs den största prishöjningen någonsin. Och prishöjningar är något som kommer att fortsätta framöver enligt Stefan Blomqvist.
Prishöjningarna är dramatiska och ser enligt 21grams ut så här:
- För stora sändningar ligger höjningarna på runt 7 procent
- A-post under 500 försändelser höjs med 10 procent
- B-post försvinner för upplagor under 500 – för denna kategori blir prishöjningen därmed så stor som 18,5 procent
- Posttidningar höjs med 10 procent
- Frimärken höjs med 22 procent
När det gäller de olika utdelningstyperna så har A-post gått från en till två dagars utdelning och tillsammans med varannandagsutdelning gör det att A-post till och med kan bli tredagars.
Neutraliserar prishöjningen när B-post försvinner
En annan stor förändring är att man nu inte kommer kunna skicka B-post för småinlämningar under 500 brev.
– 5 procent av totala volymen är B-post i mindre volymer – det är 100.000.000 brev som skickas med B-post som enstaka brev – detta blir en prishöjning på över 100.000.000 kronor, säger Stefan.
I 21 Grams-koncernen finns också företaget Mailworld som jobbar med att konsolidera post. Alltså slå samman små volymer till stora och därmed få rabatter man annars inte har rätt till. I och med systemet går det dock fortsatt att skicka även mindre volymer med B-post om man går via Mailword.
– Med Mailworld så konsoliderar vi posten och kommer behålla B-post och kan neutralisera Postens höjning.
Vill du veta mer om portooptimering?
Hör gärna av dig till oss för att få reda på hur vi kan hjälpa dig optimera din post.