Från HR-spåret till kundnära projektledare
Malin var länge inne på att jobba inom HR, har fil kand i beteendevetenskap och läst hela PAO-programmet (Personal, Arbete och Organisation). Men ibland gör slumpen att saker förändras längs vägen. Av en händelse kom hon in i en koordinerande roll i ett företag inom telecom för att sedan gå vidare till ett bolag inom IT. Och det är vi på 21grams glada för!
Malin blev nyfiken på att jobba som projektledare i ett annat mindre företag samtidigt som det rörde på sig i det företag där Malin befann sig omkring 2017. Några hade lämnat och valt att söka sig till 21grams. Så hon ringde upp en av dem för att höra sig för lite – exakt samtidigt som de hade suttit och pratat om Malin och tänkt ta kontakt för just en ny projektledarroll på 21grams. Snacka om bra tajming och perfekt match!
Hur var det att komma till 21grams?
– Det kändes som att komma hem! Att det redan fanns ett gäng goa kollegor som jag kände sedan tidigare var ju bara en extra kul bonus. När jag kom hit var vi bara cirka 25 pers och det var en skön familjär stämning. Men det häftiga är att trots att vi har vuxit rejält sedan dess har vi lyckats behålla den känslan. Vi har lyckats behålla det personliga i bolaget trots tillväxten.
”Cheferna verkar samspelta kring vad man vill anställa för typ av människor. Alla har en positiv och härlig attityd och det känns fortfarande väldigt familjärt.”
– Man backar upp för varandra, hjälps åt och bryr sig om varandra. Alla vill framåt och vill göra det tillsammans. Det är också självklart med gemensamma frukostar, ”lönefika” och det finns alltid roliga aktiviteter utöver jobbet man kan haka på som padel, golf, gym och annat.
– Absolut, det funkar bra med balansen arbete och privatliv. Att kunna jobba hemifrån då och då hjälper till att få ihop livspusslet med tonårskillar, skola och vovve.
Vad gör man som projektledare på 21grams?
– Jag jobbar med stora och små kundimplementationer av nya och befintliga kunder, mestadels svenska men även nordiska. Det här är kunder som köper våra tjänster för att distribuera dokument och fakturor på bästa möjliga sätt till sina kunder via digitala kanaler och dokumentflöden.
– Enkelt beskrivet tar vi emot och distribuerar kundens datafiler och via vår multikanaltjänst splittas sedan filerna ut på olika valda kanaler, såsom digitala brevlådor, e-post, print och e-fakturor.
– I mitt arbete som projektledare på 21grams har jag ett varierat och roligt jobb där jag både blir involverad i kundprojekt och interna utvecklingsprojekt. Jag följer mina projekt från överlämning från sälj till att projektet är i mål och kunden kan börja använda sin nya tjänst, vilket passar mig perfekt då jag gillar att vara med i hela processen.
”Jag gillar verkligen att möta nya kunder och att det går att variera små och stora projekt parallellt. Sedan gillar jag att skapa en bra överblick och se helheten i hela processen.”
– Det hela börjar med att försäljning kommer in med en ny affär och jag startar upp projektet med kunden där vi går igenom förutsättningar och sätter en tidplan. Parallellt med det gäller det att söka resurser hos utvecklingsteamet internt så att allt synkas.
– Beroende på hur stort och komplext projektet är kan det ta alltifrån två veckor till flera månader. Ibland har kunden en färdig pdf som ”bara” ska skickas ut och ibland ska det utformas från grunden.
– Just nu är vi också i ett spännande skede eftersom vi är uppköpta av ett stort belgiskt bolag, Unifiedpost Group. Man börjar märka av att vi jobbar i en internationell miljö med kollegor över hela Europa.
– Att börja på 21grams är ett av de bästa beslut jag har tagit. Jag trivs i min roll som projektledare, jag har härliga kollegor och bra chefer. Arbetsmiljön är mysig och hemtrevlig och vi har bra sammanhållning. Man får vara med och utvecklas med bolaget varje dag och det är en spännande resa framåt, med nya tjänster och utmaningar.
Vill du att vi kontaktar dig angående karriärmöjligheter?
Lämna dina uppgifter här.