21grams Logo 21grams
search

E-fakturan har högst förtroende, tycker 83% av mottagarna.

Fakturera och kommunicera på en gång?

Ska man också passa på att trycka in lite mer kommunikation i fakturan?

Att du skapar förtroende hos dina kunder är såklart viktigt. En del av det är att erbjuda de betalningsmetoder som dina kunder faktiskt vill använda sig av. E-faktura är fortsatt i topp.

Vilken kanal har högst förtroende?

När vi i vår undersökning Kanalvalet, ställde frågan om vilken distributionskanal mottagarna litar mest på är det tydligt att e-faktura fortsatt toppar listan. Men vi ser också att andra kanaler såsom digital brevlåda har ökat sitt förtroendekapital.

Likaså är det tydligt att en klar majoritet föredrar att betala sina fakturor via internetbanken, även om de fått den till sig via till exempel fysisk post eller e-post. Vidare är e-faktura också den typ av betalning som man verkar ha minst tendens att glömma bort att betala.

Passar e-faktura för all typ av kommunikation?

Men, du vill ju säga så mycket mer till dina kunder än att bara ta betalt. Är e-fakturan verkligen en kanal där du ska passa på och kommunicera andra budskap? Många avsändare som skickar e-fakturor till sina kunder väljer att lägga in mer information i samband med e-fakturan, till exempel statistik från elbolaget eller erbjudanden från kreditkortsföretaget. Men ärligt talat, hur många öppnar ens specifikationen i e-fakturans pdf och tittar på den? Är man inte ofta fokuserad på att bara betala? Dessutom, med hänsyn till att vi känner till att majoriteten av mottagarna idag hanterar sina e-fakturor via mobilen, så kan det vara svårt att på den lilla skärmen nå ut med den typen av information.

”Man bör noga avväga vilka övriga budskap som passar i samband med fakturering. Min erfarenhet är att det lönar sig att hålla betalningarna ganska rena och istället kommunicera merförsäljning och information i andra kanaler.”
Stefan Blomqvist, VD 21grams

I samband med att du fakturerar dina kunder, är det kanske inte heller bästa tillfället att försöka sälja mer samtidigt som kunden just ska betala för annat. Mot den bakgrunden är merförsäljning kanske mer passande i andra kanaler och vid andra tillfällen.

21grams hjälper er med e-faktura och olika kanalval

Vi på 21grams är en så kallad CTD (certifierad teknisk distributör) för e-faktura i Sverige och kan även skicka e-fakturor till internetbanker i hela Norden. Dessutom är vi specialister när det gäller att hjälpa dig att välja rätt kanal för rätt tillfälle. Tack vare vår årliga undersökning Kanalvalet har vi en bra källa för att förstå mottagarna bättre. Vi har flera olika lösningar för olika typer av verksamheter, storlek och branscher. Kontakta oss så går vi igenom hur du väljer rätt kanal för rätt ändamål.

Kanalvalet 2023: Vilka kanaler litar du på?

Frågan vi ställde: Vilket förtroende har du för respektive distributionskanal?

Kanalvalet 2023: Var vill du betala när du får en faktura?

Frågan vi ställde: Anta att du fått en faktura med antingen vanlig post, e-post eller som SMS med länk till fakturadokument. Hur skulle du helst vilja betala denna faktura?

 

Kanalvalet 2023: Är det lätt att glömma?

Frågan vi ställde: I vilken utsträckning har du glömt att betala en faktura som kommit via respektive kanal?

 

Avisera mig!

Jag vill ha en SMS-påminnelse när ni publicerar kommande insikter i Kanalvalet.
Lämna dina uppgifter här. Observera formatet på telefonnumret för att vara säker på att meddelandet kommer fram: 4670123456

    Vill du bli kontaktad?