Anpassa din kommunikation till dina kunders önskemål och vinn racet om kunderna. Årets undersökning Kanalvalet visar tydligt hur olika dina kunder beter sig. Vi ser till att du når dina kunder där de befinner sig och är mottagliga.
Att få dina kunder att ta emot ditt budskap och betala just din faktura handlar mycket om rätt metod och tajming. Ingen kund är den andre lik. Som avsändare gäller det anpassa sig till sina kunders olika val. I vår artikelserie ”Lär känna dina kunder” kommer du att få träffa några av dina kunder. Det här är Kennet.
Vem är Kennet?
När Kennet startar sin dator på morgonen är det Excel som autostartar först. Det är Kennets favoritprogram, förutom Dokument utifrån på SVT och Studio Ett på P1 i radion. Kennet gillar att planera, göra listor och skapa ordning. Han har skapat en budget för familjen som tydligt visar de återkommande kostnaderna, och som visar rött vid avvikelser, som när elräkningen blir för hög.
Det är också Kennet som skapar listor för vad som behöver fixas på huset, och betar av dem i snabbare takt än det kommer upp nya. Han är medlem i byggvaruhusets och mataffärernas kundklubbar, så när det kommer adresserad reklam från dem är det han som sprättar upp och läser. Kennet gillar bra erbjudanden och har inget emot att åka mellan tre olika mataffärer för att hitta de bästa erbjudandena.
Ordning och reda – dags att betala.
Den 27:e varje månad är det dags för Kennet att logga in på sin internetbank och göra i ordning månadens finanser. Där ligger alla e-fakturor och väntar på hans signering. Kennet skriver ut dem på papper och går igenom varje faktura noggrant och kontrollerar så att inget blivit fel. Sedan lägger han in dem, var och en, exakt på förfallodagen, för betalning. Utskriften sätter han in i en pärm bakom rätt flik. Sedan för han in alla månadens kostnader i sitt Excel-ark för att få överblick på hur månadens kostnader ser ut.
”Alla räkningar kommer som e-fakturor och jag betalar dem på förfallodagen. Exakt den dagen, inte före eller efter.”
Just den här månaden blev det ett litet störningsmoment i ordningen. En hantverkare de haft hemma för att utföra ett litet jobb på huset, skickade en betallänk på SMS där Kennet förväntades betala räkningen. Det passar säkert vissa, men för Kennet var det en udda lösning som medförde ett extra moment. Men beloppet han betalade, fördes såklart in i Excel-arket under ”Övriga underhållskostnader hus”. Han skrev ut kvittot och satte in det i sin räkningspärm. Kennet är både digital och analog på en gång.
Att läsa reklam
Kennet gillar reklam – eftersom det ger bra erbjudanden. Den som kommer i hans namn är extra bra, eftersom han vet att det är exakt de erbjudanden som passar honom. Men han gillar också de vanliga reklambladen från affärerna i närheten. Där kan man göra de riktiga klippen.
Känner du Kennet?
Kennet är bara en av alla dina kunder. Läs mer om Wilmer, Kerstin, Stefan, Eva och Maja som alla har sina unika vanor och önskemål.
Fakta om Kennet:
Ålder: 52 år
Bor: Borås
Jobb: Redovisningskonsult.
Bakgrund: Född och uppväxt i Borås. Pluggade ekonomi på högskolan.
Läs mer om Kanalvalet
Läs mer om andra kunder
Du behöver bara en leverantör även om dina kunder beter sig olika.
Alla dina kunder har lite olika vanor och beteenden.
När du vill ha betalt av dina kunder, gäller det att kunna erbjuda flera sätt att betala på.
Anlita oss på 21grams för dina faktura- och kommunikationsutskick, så når du ut i alla kanaler. En leverantör för allt.
Vill du verkligen nå fram till dina kunder?
Så klart du vill. Då vill vi att du blir vår kund. Vi hjälper dig att analysera din kundbas så att du väljer rätt kanaler för att nå ut.
Och det bästa av allt, du behöver bara 21grams för att komma åt alla kanaler.
Vi hör av oss till dig!
Lämna dina uppgifter här så kontaktar vi dig inom kort!