21grams Logo
search

"Hitta nya trogna givare utan att tappa de befintliga. Erbjud nya betalsätt för att öka konverteringen."

En intervju med Stefan Blomqvist, vd och grundare av 21grams, inför årets evenemang Insamlingsforum. Ett tema är nästa generations återkommande betalningar i kombination med smarta distributionssätt.

21grams är sedan många år stolt huvudpartner till det årliga evenemanget Insamlingsforum, arrangerat av Giva Sverige. Vi värnar särskilt om välgörenhetssektorn och deras viktiga arbete med konvertering till gåvor. 21grams verktyg och tjänster är utformade så att hela insamlingsprocessen ska vara smidig för alla parter, alltifrån insamlingsbrev till betalning.

Betalmarknaden i Sverige står i ständig förändring och övergången till allt snabbare och mer innovativa betallösningar sker hela tiden. Nya generationer tar för givet att det går snabbt och bankerna utmanas hela tiden av nya aktörer på marknaden. Det här är ett av de ämnen vi kommer att diskutera på ett av seminarierna på Insamlingsforum 2024.

Stefan Blomqvist är grundare och vd för 21grams. Här är några frågor inför årets evenemang.

Vad har nya betalningsmetoder för koppling till insamlingar och välgörenhetssektorn? 
”Vi ser att våra kunder inom sektorn har stort behov av att följa med även på betalmarknaden, helt enkelt för att hela tiden kunna vara relevant i sina insamlingskampanjer.”

Hur når jag som insamlingsorganisation mina potentiella givare?
”Du behöver nå dina givare, både nya som befintliga. När du vill göra riktade kampanjer, behöver du kunna erbjuda det som passar varje målgrupp – eller givargrupp – bäst. Då gäller det både att kommunicera i rätt kanal OCH att kunna erbjuda ett sätt att betala på som passar just den gruppen. 21grams tjänster gör att du enkelt kan välja kanal och betalsätt, oavsett om du vill skapa till exempel ett fysiskt DR, ett brev i Kivra eller e-post. Och för vissa passar faktiskt den gamla OCR-avin bättre än en Swish QR-kod. Oavsett kan vi skapa båda, i samma kampanj.”

Kommer autogirot att finnas kvar – och vad händer framöver?
”Många givare skänker via autogiro, alltså är det en viktig kanal för att behålla lojala givare. Vi vet också att både Swish och Kivra under året kommer att lansera nya lösningar för återkommande betalningar.  Vi kommer att berätta mer om det här på vårt seminarium på Insamlingsforum.”

Vad är den största insikten du gjort när du arbetat med insamlingssektorn under åren?
”Framför allt är det just vikten av att som välgörenhetsorganisation kunna vara flexibel i hur man kommunicerar med sina givare. Och att det inte ska vara krångligt för er som organisation att kunna kommunicera på olika sätt och i olika kanaler. Just därför ligger vi så rätt med våra tjänster på 21grams, genom att se till att möjliggöra kommunikation i alla kanaler trots att man har en blandad givargrupp.”

På vilket sätt är era tjänster på 21grams relevanta för insamlingssektorn?
”När du, eller ditt CRM-system, är på det klara med hur din kampanj ska nå ut, löser vi resten. En fil in, många vägar ut. Många av er vet att adresserad DR fortfarande är väldigt effektivt vid insamlingar, och där hanterar vi hela flödet från adressfil till utskickat brev. Våra portotjänster ser till att det skickas ut till det mest fördelaktiga portot och under vissa förutsättningar kan vi se till att de paketeras till rätt moms. Vill ni istället skicka via Kivra, e-post eller i någon annan kanal, hanterar vi det också. Allt med integrerade betalningslösningar som passar era önskemål.”

Hoppas vi ses på Insamlingsforum! Kom förbi vår monter och prata vidare, och lyssna gärna in på vårt seminariepass.

Fakta om Giva Sverige och Insamlingsforum

Giva Sverige är en branschförening som arbetar för tryggt givande. Här samlas Sveriges största och ledande insamlingsorganisationer, men även många mindre organisationer som helt eller delvis är finansierade genom gåvor, bidrag och samarbeten. Varje år organiserar Giva Sverige Nordens största konferens om insamling och givande, Insamlingsforum.

Läs mer om Insamlingsforum:

Vill du att vi kontaktar dig?

Lämna dina uppgifter här.
V.v. ange telefonnumret i format 46701234567