21grams Logo
search

"Jag har rensat bort alla mina pärmar"

Pärmsystem eller digital brevlåda? Skickar ni ut er kommunikation på det sätt som era mottagare vill ha den?

Den absolut dominerande digitala brevlådan i Sverige är Kivra. Det här är den kanal som vuxit snabbast av alla på senare tid.

Till en början användes den mest för myndighetspost, skattebesked mm, men mottagarna har sedan för varje år blivit mer och mer öppna för att ta emot även annan kommunikation såsom försäkringsbrev och kontoutdrag från banken.

Vi kan konstatera att här vill man ha sådan post som ”man vill läsa sen” och som man tidigare sparade i en pärm.

”Kivra fungerar numera som ett hemmaarkiv istället för de gamla pärmarna. 59% föredrar att få sin myndighetspost i sin digitala brevlåda och 52% vill också ha sin bank- och försäkringspost där. En rejäl ökning från tidigare år.”

Camilla Börlin, säljare 21grams

Det här har tidigare inte varit en kanal för kommunikation som mottagaren förväntas agera på direkt. Det vill säga, vad vi kan se är det ännu inte en kanal fullt ut för betalningar eller erbjudanden. Men, nya lösningar för att kunna betala enklare direkt från den digitala brevlådan utvecklas hela tiden, så det är inte alls omöjligt att det blir ett växande område framöver.

Högst troligt kommer vi också att se förändringar i det här beteendet framöver, dels pga att allt fler avsändare väljer denna kanal så att allt mer samlas där. Dessutom gav vaccinationsbevisen under Corona-pandemin ett rejält uppsving i antal användare och inloggningar.

Vi hjälper dig gärna i dina funderingar över hur den digitala brevlådan passar in för era kunder. Välkommen att kontakta någon av oss på 21grams så pratar vi vidare.

Vill du att vi kontaktar dig?

Hör av dig så tar vi kontakt och pratar om kommunikation till digitala brevlådor för just era kunder.

    Vilken kanal föredras för myndighetspost?

    Vilken kanal föredras för bank, försäkring & pension?