Villaägarna
Med Swish QR-kod har steget till att bli medlem blivit kortare.
Villaägarnas Riksförbund arbetar ständigt med att rekrytera nya medlemmar. Med Swish QR-kod har steget till att bli medlem blivit kortare.
– Vi jobbar stenhårt med att bredda våra betalningssätt och inte fastna i gamla vanor. Det ska vara enkelt att bli medlem, då är betalningsmetoden viktig, säger Madeleine Björninger som är marknads- och försäljningschef på Villaägarnas Riksförbund.
Villaägarnas Riksförbund är en organisation för husägare med drygt 300 000 medlemshushåll. Målet är att rekrytera 40 – 50 000 nya medlemshushåll i Sverige per år. En stor utmaning, därför är det viktigt att se till att det inte är krångligt att bli medlem. Att utveckla nya betalningssätt är därför av stor vikt.
Swish är en mobil tjänst som har blivit ett populärt betalsätt i Sverige. Men 21grams insåg att tjänsten skulle kunna användas till mer än bara betalningar mellan privatpersoner. Idén till Swish QR-koder föddes och Villaägarna var snabba med att testa den nya tjänsten.
”När 21grams kommer med
nyheter så testar vi gärna.”
Madeleine Björninger
-Vi har en lång relation med dem då Villaägarna jobbar med adresserad direktreklam. Bland annat har de hjälpt oss med portooptimering för att få ned kostnaderna.
Genom att sätta en QR-kod på ett adresserat pappersutskick blir vägen till betalning betydligt kortare. Mottagaren öppnar sin Swish-app i telefonen, scannar koden och godkänner sin betalning via mobilt BankID. QR-koderna innehåller samma unika uppgifter som traditionella OCR-nummer vid gireringar via plus- eller bankgiro och pengarna finns på mottagarkontot direkt. Inga siffror behöver knappas in manuellt. Villaägarna har alltid en unik QR-kod så att det lätt går att spåra vem betalningen kommer ifrån.
– Vi började med tjänsten i april 2018. Från dag ett var det tjugo procent av de som ville bli nya medlemmar som använde sig av den nya betalningsmetoden. Vi tycker att det var kul att se att de valde en digital tjänst för något de mottagit postalt.
Villaägarna var noga med att ta fram en tydlig instruktion med pedagogiska bilder så att mottagaren lätt förstår hur man går tillväga med QR-koden.
– Tydlighet har varit viktigt och vi ser att de som har börjat att betala med Swish QR-kod har sedan fortsatt med det när de ska förnya medlemskapet.
I maj 2020 testade Villaägarna för första gången att använda Swish QR-kod för påminnelser till medlemmar som inte förnyat sitt medlemskap. Påminnelserna skickades via mejl. Ett problem med att skicka QR-koder digitalt är att det blir svårt att scanna om mottagaren öppnar mejlet i mobilen. Därför bifogas en PDF med QR-koden i.
– Att skicka digitala påminnelser var helt nytt för oss. Det visade sig att Swish QR-kod var lika effektivt för förnyat medlemskap som för nyrekrytering, säger Madeleine Björninger. Vi ser samma effekt med digital påminnelse som med postal. Otroligt kul tycker vi.
Villaägarna tittar ständigt på nya målgrupper att nå när det gäller rekrytering av nya medlemmar. Med enklare betalningssätt hoppas de att till exempel nå yngre målgrupper. Men man kan även se att äldre inte är främmande för att använda Swish QR-kod.
– Vi jobbar med att skapa enkelhet och det har 21grams hjälpt oss med på ett ypperligt sätt. De är otroligt serviceinriktade och kommer alltid med nya idéer och förslag. Det gillar vi eftersom vi hela tiden måste hitta nya metoder för att nå nya målgrupper.
Om Villägarna
Villaägarna säger ifrån tillsammans. Sedan 1952 har de oavbrutet arbetat för att göra villaägares vardag enklare. Utmaningarna har skiftat över tiden. Men behovet av hjälp och stöd, pepp och inspiration är konstant. Ibland spelar det ingen roll hur stark du är som individ. Vissa problem går inte att lösa utan att man går ihop och säger ifrån tillsammans.
Vill du att vi kontaktar dig?
Fyll i dina uppgifter här.